Cursusaanbod

Imkersvereniging Eensgezindheid uit Eerbeek e.o. geeft helaas geen  basiscursus bijenhouden in 2018.

Via de landelijke site van de NBV is informatie verkrijgbaar over andere plaatsen waar cursussen gegeven worden. Via onderstaande link kom je bij deze informatie:

De Imkersverenigingen Eerbeek  en Brummen (https://www.imkersverenigingbrummen.nl) organiseren samen de Basiscursus Bijenhouden. Het cursusprogramma is gebaseerd op de richtlijnen van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging. Het doel van de cursus is dat men de theoretische en praktische vaardigheden leert om zelfstandig bijen te kunnen houden. Afwisselend theorie en praktijk.

De theorie- en de praktijklessen vinden plaats op de dinsdagavond en dinsdagmiddag in Brummen of Eerbeek en eventueel ook op locatie van de leraar te beekbergen. De theorielessen zijn van 20 uur tot 22 uur. De praktijk wordt (afhankelijk van het aantal deelnemers) gegeven in 1 of 2 groepen :15.30 - 17.30 uur en 18 - 20 uur.

De basiscursus bestaat uit 20 bijeenkomsten met 7 theorielessen, 12 praktijklessen en een examen

De kosten bedragen € 250,00; inclusief consumpties, examen en het studieboek (naslagwerk) van Friedrich Pohl “Bijenhouden, hoe doe je dat?”. In 2019 ontvang als cusist gratis het het magazine Bijenhouden van de NBV. (https://www.bijenhouders.nl)

Tijdig voor aanvang van de cursus zal een informatie bijeenkomst georganiseerd worden waarvoor je na aanmelding tijdig een uitnodiging ontvangt. Ook ontvangt je na aanmelding een digitaal boekje over de honingbij en de lesplanning. Wil je wat meer informatie? Bel dan gerust met de leraar: 0616762115.

Over de leraar

Wouter Schouwstra is sinds 1983 actief met bijen. Bevoegd leraar bijenteelt en koningenteelt. De afgelopen jaren woonde hij in Boskoop waar hij cursussen heeft verzorgd en ook voorzitter was van de Imkersvereniging Groene Hart.  (http://www.imkersvereniginggroenehart.nl) Ook was hij vele jaren bestuurslid van de NBV (Nederlandse Bijenhouders Vereniging) Regelmatig geeft hij ook les in bijenhouden in ontwikkelingslanden. Zelf verzorgt hij ongeveer 35 bijenvolken. Sinds 2017 woont hij in Beekbergen