Honing- & bijenmarkt

Zaterdag 26 september hebben we ondanks de Corona belemmeringen een succesvolle Honing- en Bijenmarkt gehad. In enkele kernpunten:

•    een aanvoer van iets meer  dan 1800 kg honing waarvan 200 kg raathoning

•    circa tien aanbieders van honing en imkerij producten

•    circa twintig aanbieders van (natuur)producten zoals planten, kaassoorten, jams, vogelhuisjes, natuurtekeningen etc.

•    3000 voor een goed doel verkochte oliebollen

•    en het belangrijkste: ongeveer 1300 bezoekers

Met 23 leden van onze vereniging hebben we de 112de markt ondanks de beperkende omstandigheden tot een goed einde gebracht. Bijzondere dank aan Henk van Zomeren voor de minutieuze voorbereiding en het verkrijgen van een vergunning van de gemeente Brummen. Ook de medewerking van Johan van Zadelhoff en Bart Tabor van de „Korenmolen” en de muzikale omlijsting door Fanfare Eendracht droegen heel erg bij aan een mooie dag.

Een impressie van de markt van 2018:

De opening, de markt, de keuring, de Fanfare de Eendracht uit Eerbeek.

De traditionele Honing- en Bijenmarkt is elk jaar op de vierde zaterdag in september.

De markt geniet landelijke bekendheid en wordt gehouden bij Grand Café De Korenmolen, Kanaalweg 3 in Eerbeek (Gelderland).

Elk jaar wordt een grote verscheidenheid aan honing aangevoerd die, voorafgaande aan de verkoop, door een team van gecertificeerde keurmeesters aan een keuring wordt onderworpen. Deze keuring is sinds 2016 ook voor het publiek toegankelijk.

Naast honing zijn ook andere bijen producten te koop, zoals;

• pollen (stuifmeelkorrels),
  • bijenwas(kaarsen),
  • propolis,
  • koninginnegelei (Royal Jelley),
  • honingwijn (Mede) enz.

Tevens worden diverse biologische producten aangeboden.

De buitenmarkt start om 11.00 uur en de honingverkoop, onmiddellijk na de officiele opening, eveneens om 11.00 uur.

De muziek van fanfare-orkest de Eendracht, de geur van oliebollen en barbecue en de vriendelijke gastvrijheid van de Korenmolen zorgen voor een bijzondere sfeer rond dit evenement georganiseerd door de Imkersvereniging Eensgezindheid Eerbeek en Omstreken.