Historie

De Honing- en Bijenmarkt is ontstaan vanuit de lokale imkers, teneinde hun honing op een winstgevende wijze af te zetten.

Als verkooplokaal werd hiervoor  begin 1900 in Eerbeek "Het Gebouw" neergezet, dat, midden jaren tachtig, plaats heeft moeten maken voor de bungalow van mevrouw van Zadelhoff, de moeder van de huidige eigenaar van het naastgelegen Grand Café  "De Korenmolen" aan de Kanaalweg 3 in Eerbeek. In "Het Gebouw" vonden tal van verenigingsactiviteiten plaats.

Momenteel wordt de honing in "De Schuure" verkocht, die zich eveneens op het terrein van Grand Café  De Korenmolen bevindt. Deze "Schuure" was oorspronkelijk opslagruimte bij de oliemolen, de toenmalige bron van inkomsten van de fam. van Zadelhoff

De oorspronkelijke "Schuure" is midden jaren tachtig door muziekvereniging Eendracht vervangen door een prachtig stenen gebouw, dat voldoet aan de eisen des tijds en, evenals vroeger, voor vele activiteiten kan worden gebruikt.

De Honig- en Bijenmarkt wordt gehouden elke vierde zaterdag in september.

Het krantenverslag van de eerste Honing- Was en Bijenmarkt (1902) is beschilbaar (download PDF)
evenals van de tweede markt, die in 1903 werd gehouden.  (download PDF