Imkersvereniging Eensgezindheid is opgericht in 1902.

Zij is ontstaan vanuit de behoefte van de lokale imkers, hun honing op een winstgevende wijze aan de man te brengen. Grondleggers van de vereniging zijn de heren Prof. Max Weber (wetenschapper) en Meester Jan Pannenkoek (onderwijzer). Vele jaren hebben zij zich ingezet voor onze vereniging.

Imkersvereniging Eensgezindheid heeft, sinds jaar en dag, zijn domicilie bij
Grand Café De Korenmolen aan de Kanaalweg 3 in Eerbeek (Gld) waar ook de bijenstal staat.

In 2016 is een tweede bijenstal gereed gekomen tussen Loenen en Eerbeek aan de Weverweg.

Met ca. 50 leden is zij een subvereniging van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging (NBV) welke haar hoofdzetel in Wageningen heeft.

Medio maart 2014 is het archief van onze vereniging ondergebracht bij het Regionaal Archief Zutphen.

Het betreft de periode 1901 tot 2010. Dit bestaat o.a. uit een aantal (handgeschreven) notulenboeken van bijeenkomsten, jaarstukken van de secretaris en penningmeester, tabaks- en suikerregistratie en vele andere interessante zaken. Onderdeel van dit archief is ook een grote sortering historische foto’s en het in 1937 vervaardigde vaandel.

U vindt de inventaris op de website van het Regionaal Archief Zutphen
Deze index is ook als PDF beschikbaar.

Alle onderdelen uit dit archief zijn ter raadpleging opvraagbaar in de studiezaal van het Regionaal Archief Zutphen, Spiegelstraat 13-17 7201KA Zutphen. Een selectie van de foto’s wordt t.z.t. gedigitaliseerd en zijn dan via bovengenoemde link benaderbaar.

Dat het Regionaal Archief Zutphen blij is met het ruim honderdjarige archiefmateriaal moge blijken uit het artikel welke zij publiceerden in het Cultureel- historisch tijdschrift Oer #12, van juni 2014.